یادداشت ها

پیوندها

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

نقش ولایت در پیشرفت جامعه بشری

مقدمه

کمتر شیعه ای است که از کودکی مفهوم و نقش مهم ولایت در زندگی خود را احساس نکرده باشد اما با توجه به تعریف ویژه ای  که در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی از ولایت مطرح شده که  به معنای "بههمپیوستگی و همجبهگی و اتصال شدید یک عده انسانی که دارای یک فکر واحد و جویای یک هدف واحدند و در یک راه دارند قدم برمی‌‌‌‌‌دارند" می باشد و با توجه به سه بعد مهم آن یعنی حفظ پیوستگی داخلی، نفی وابستگی های خارجی و محور این به هم پیوستگی و نفی وابستگی به نام امام ، مساله می تواند در در این سه بعد بررسی گردد اما ما در این مقاله تنها به تاثیر و نقش امام در پیشرفت جامعه بشری می پردازیم.

ولایت

باید توجه داشت که در واقع ولایت همان توحید امتداد یافته یا مصداق یافته در جامعه است . مفهوم جدیدی از ولایت که در مقدمه ذکر شد این نکته را به انسان تذکر می دهد که بر خلاف تصور فردی که از امام وجود دارد در این کتاب اساسا جامعه در تعامل با ولایت بوده و این جامعه است که باید ولایت را ایجاد کند و نقش محوری و اساسی امام با توجه به مفهوم ولایت درصورتی که پیروان ولایت درصحنه باشند می تواند به ثمر برسد.

همچنین حضرت آقا در این کتاب در تمام بخش ها این تفکر را که همین که شخصی بداند حق با ائمه علیهم السلام می باشد دارای ولایت است را مورد نقد قرار می دهند و در مقام رد این تفکر می گویند پس مامون عباسی و منصور دوانیقی و عمروعاص و حتی معاویه را هم باید شیعه و دارای ولایت ائمه بدانیم در حالی که بر این اساس نباید صرف دانستن این نکته که حق حکومت و بیان احکام دین با ائمه بوده و یا حتی داشتن محبت به ائمه ع را به معنای داشتن ولایت بدانیم .بلکه شخص دارای ولایت همواره در تلاش برای اتصال و همبستگی بیشتر مومنان باشد و وابستگی فکری و عملی به امام و این جبهه داشته باشد.

پیشرفت

عوامل زیادی در پیشرفت جامعه می تواند نقش داشته باشد. حضور جامعه نخبگانی در صحنه اجتماع ، وجود مراکز پژوهشی مهم و تاثیر گذار، وجود دانشمندانی در زمینه های گوناگون، حضور نیروهای جهادی قوی در صحنه اقدام و عمل ، حاکمان صالح و کاردان ، مردمی فهیم و بصیر، منابع طبیعی کافی، نیروی انسانی کاردان و با تقوا، جمعیت جوان و .... اما از میان این همه تاثیر حاکمان صالح

  • مجید ریاضیات